Michel Houellebecq waagt zich opnieuw aan het chanson

De Franse auteur Michel Houellebecq, winnaar van de recentste Prix Goncourt met zijn roman La carte et le territoire, maakt opnieuw een zijstapje naar de muziek. Samen met componist Jean-Claude Vannier heeft hij twee nieuwe liedjes uitgebracht (hier te beluisteren). Eerder al deed Houellebecq een gooi naar de status van popartiest met zijn album Présence humaine (2000), maar het werd nooit duidelijk of het meer dan een gimmick was. De zang van Houellebecq omvat vrijwel uitsluitend gereciteerde poëzie, er werd toen samengewerkt met Bertrand Burgalat. Wel toonde Iggy Pop zich later geïnspireerd door Houellebecqs La possibilité d'une île om er een conceptalbum uit te puren (zie dit bericht).

De twee nieuwe songs heten Le film du dimanche en Novembre en zijn geproduceerd door Alceste Musique, wat een knipoog is naar de Misantroop van Molière. De invloed van Gainsbourg is aanwezig, vindt L'Express, dat erop wijst dat Vannier in 1971 met Gainsbourg samenwerkte tijdens het schrijven aan La ballade de Mélodie Nelson. Ook Claude Nougaro, Françoise Hardy of Julien Clerc zijn niet veraf, zo vindt het weekblad. In de ietwat sentimentele teksten is de Houellebecq-touch volop present: "Seul dans mon rêve, je sens ta peau et ta chaleur, au moment où la nuit s'échappe, c'est moi qui meurs". 

Tags: Boekencuriosa, Franse literatuur
Geplaatst door Dirk Leyman op 11-02-2011
Verwante berichten
Reacties

Michel stond met zijn band in 2000 op Crossing Border . Was niet echt slecht :-)

geplaatst door louis behre op vrijdag 11 februari 2011 om 19u10
Geef uw mening